Varför vegetarian?

I somras bestämde jag mig för att sluta äta kött. Ett beslut som växt fram under många år. Redan under tonårstiden hade jag dessa funderingar, men under min uppväxt var det närmaste jag kom grönsaker två gurksivor och en halv tomat som dekoration på tallriken. Så just då var steget lite för stort att ta.

Jag blev mamma ganska ung och som småbarnsmamma kände jag att jag inte riktigt hade de kunskaper som krävdes för att leva på vegetarisk kost. Nu är mina barn lite större och vi hjälps åt att laga middag hemma. När jag lagar mat så blir det endast vegetariskt, men de dagar de lagar mat får de välja själva vad de skall bjuda på. Förbluffande ofta väljer de numera att laga vegetariskt de med!

Anledningarna till att jag har valt bort kött i min kost är framför allt miljömässiga och hälsomässiga. Att äta vegetariskt innebär mindre påverkan på vår miljö genom minskade behov av yta för att odla mat, miskad vattenåtgång, mer mat till fler i världen och minskade miljöförstörande utsläpp. Att hälsan blir bättre av att äta vegetarisk finns det flera studier som visar på. Att äta vegetariskt miskar bland annat risken för att utveckla hjärt- och kärl sjukdomar. Att äta grönt innebär att man får i sig mer fibrer, antioxidanter och vitaminer.

Sedan jag slutade äta kött upplever jag att jag mår bättre och känner mig piggare. Magen fungerar bättre och jag har fått lära mig att inte bli sådär övermätt, som nästan kunde vara strävan att bli , förrut. Jag började med att köra en köttfri månad på prov för att testa mig fram och känna på det och eftersom det gick så bra så bestämde jag mig för att fortsätta leva köttfritt mer permanent.

För enkelhetens skull så äter jag fortfarande fisk, ägg och mejeriprodukter och strävan är att så mycket som möjligt av maten skall vara ekologisk.

Har Du funderingar på att sluta äta kött, så testa vet ja! Ta en månad och testa hur det känns. Tänkte att jag framöver skulle dela med mig av mina bästa veggorecept här på bloggen.

Ikväll blir det falafel i pitabröd med tatziki och klyftpotatis. Smarrigt!

Kommentarer
Postat av: mikaela

svar: tack så mycket : )

2009-01-23 @ 21:05:24
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen/
Postat av: anna

Jag blev också vegetarian i somras!

Största utmaningen var att laga ny spännande mat.

2009-01-26 @ 11:19:07
URL: http://annayoga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0