Mammalycka

Nu har jag varit mamma i 15½ år till varierande antal barn. Just nu till 3 stycken, 15,12 och 6 år gamla. Det finns inga planer på att utvidga familjen ytterligare, men det beror nog mer på att pappan tycker att det räcker nu än på mig. Jag älskar barn och tycker det är oerhört stimulerande att vara förälder. En sak som är häftig som jag inte har reflekterat så mycket på tidigare är hur självutvecklande det är att vara förälder. Det är lätt att fokusera på sina barns utveckling och uppfostran, men man kan nästan säga att jag som förälder åker snålskjuts på deras utvecklig.

Med åren känner man sig ju mer trygg i sitt föräldraskap, men något som jag har funderat på är även att kärleken man känner för sina barn förändras i takt med hur stora de blir. När barnen var små var det någonslags överbeskyddande kärlek man kände, men nu när de är större så är det stolthet över hur bra de faktiskt blev! Missförstå mig rätt, jag pratar inte om vad det är barnen presterar utan vilka värderingar de har och hur de ÄR och hur de känner inför dig själva.

Något jag och barnens pappa har fokuserat på under barnens uppväxt är att våra barn skall tro på sig själva och inte backa för nya utmaningar. De skall veta att livet har inga begränsningar, utan vill man någonting så är det det målet man skall sträva mot. Något vi också har varit noga med är att de skall behandla både sig själva och andra med respekt. Att vara snäll och givmild mot både sig själv och andra är SÅ viktigt! Inte minst i dagens Egocentrerade samhälle!

Varje gång jag genom barnens beteende får bevis för att vi har lyckats gör det mig så förbannat stolt. Jag har uppfostrat 3 barn som alla förstår att kärlek inför sig själv och sina medmänniskor är de viktigaste ingridienserna för ett lyckigt liv!

Det gör mig mallig!

Massor av kärlek!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Skönt att känna att man lyckas. Jag tror annars att de flesta föräldrar känner sig osäkrare på att vara föräldrar än vad de erkänner!



Trevlig lördag!

2009-01-31 @ 15:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0